11 okt 2014

Positionering - Robijn Creations wasverzachter


Positionering




Wanneer ik als bezorgde mama en huisvrouw binnen de markt van wasverzachters kies voor Robijn creations wasverzachter, dan krijg ik een wasverzachter met unieke parfums omdat ik mij dan een goede huisvrouw voel die haar gezin meer geeft dan enkel zachte was; namelijk zachte was die naar dure, heerlijke parfums ruikt.

(Zie ook vorig blogbericht - Robijn Creations Wasverzachter)

   -> positionering naar doelgroep





Concurrenten van het merk + hun positionering

Silan wasverzachter


Silan toont in deze commercial het bestaan van wasverzachter in een revolutionaire kristalvorm. Het model in de commercial is een jonge vrouw. Silan spreekt met deze commercial eerder jonge vrouwen aan die graag 'fabulous' zijn. 


Lenor Parfumelle wasverzachter


Lenor Parfumelle gaat nog een stapje verder dan Silan. Lenor Parfumelle positioneert zich als een iets duurdere wasverzachter voor mysterieuze vrouwen, die houden van zijdezachte was. 


Le Chat wasverzachter



Le Chat focust zich dan weer op iets helemaal anders. Het merk besteedt met elk product veel aandacht aan de huid. Vandaar ook hun slogan: "Een schone was met respect voor de huid". Le Chat positioneert zijn wasverzachter als innoverend en voor mensen met een gevoelige huid. 



Tandil wasgel + wasverzachter



Tandil is het huismerk van Aldi. Door de combinatie wasgel + wasverzachter moet de consument slechts 1 product kopen (positionering op basis van consumentenbehoefte). 

Persil 2-in-1 with comfort wasverzachter




We zien in deze commercial dat de positionering van Persil wasverzachter redelijk dicht aansluit bij die van Robijn. Ze positioneren zich allebei als een merk voor huisvrouwen en moeders die veel belang hechten aan het gezin. Het verschil is dat Persil meer positioneert op comfort, het is een 2-in-1 product wat de was doen gemakkelijker en gebruiksvriendelijker maakt.
Persil 2-in-1 with comfort positioneert zich dus als een wasverzachter voor moeders die veel belang hechten aan het gezin, maar met weinig tijd. 

Fee wasverzachter


Fee is het B-merk van Aldi en positioneert zich dan ook als een heel goedkope wasverzachter
(slechts 1 eurocent per wasbeurt).


Positioneringsmapping






Evaluatie 

Een wasverzachter is een heel homogeen product. Het is dus erg belangrijk een sterke positie uit te bouwen als speler op deze markt. De merken met een duidelijke positionering (zoals bijvoorbeeld Robijn Creations en Lenor Parfumelle) zullen sneller herkend worden door de consument.
Het is niet gemakkelijk om innovatief te zijn op deze markt, maar toch kan men ook aan de hand van innovatie zich onderscheiden van de concurrent. Silan (wasverzachter in kristalvorm) en Le Chat (goed voor de huid) zijn hier mooie voorbeelden van. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten