The brand pyramid
Men kan kiezen uit oriëntaals, fris en bloemig.
1. Attributes
Een serie wasverzachters waaruit men kan kiezen tussen 'kamperfoelie & sandelhout', 'leeuwebekje & patchouli', of 'Indische roos & musk'. De wasverzachters zijn enkel beschikbaar in een 750 ml formaat (goed voor 30 wasbeurten).2. Benefit
Functional benefit:
- Langdurige frisheid
- Beschermt de was tegen slijtage
Emotional benefit:
- Extreem zachte was, die bovendien de geur heeft van een duur parfum!
3. Reason to believe
Robijn heeft al jarenlang een goede reputatie en bedient een groot deel van de markt. Het merk staat vooral bekend voor zijn zachtheid, dankzij hun mascotte 'Robijntje' (bestaat al sinds 1980). 'Robijntje'' is een zachte, pluche teddybeer die de wasverzachters van Robijn vertegenwoordigt. Hij wordt vaak ook gratis weggegeven bij aankoop van de producten.
'Robijntje' is een belangrijke 'reason to believe' voor huisvrouwen en mama's. Zij voelen zich aangetrokken en vertederd door 'Robijntje', vanwege de rust, zorgzaamheid en zachtheid die het uitstraalt. Dit is namelijk wat zij voor hun gezin willen.
Volgende commercial dateert van de jaren '80, maar is een perfect voorbeeld van wie 'Robijntje' is.
4. Discriminator
Het is niet gemakkelijk om in de markt van wasproducten uniek te zijn. Maar Robijn heeft met de mascotte 'Robijntje' toch een creatief concept uit de grond gestampt. 'Robijntje' is schattig en knuffelig, waardoor het merk iets heel familiaal uitstraalt.
Om dit aan te tonen, heb ik hieronder een commercial van Silan wasverzachter geplaatst.
Wanneer we deze commercial vergelijken met één van Robijn, voelen we ons toch op een andere manier aangesproken. Silan's commercial spreekt volgens mij meer jonge vrouwen aan die graag 'fabulous' zijn (vanwege de kristallen en de actrice).
5. Essence
Ultrazacht & fris.Evaluatie
Wanneer ik in de supermarkt door de gang van de wasproducten wandel, zou ik zelf van alle wasverzachters Robijn kiezen. Zoals het woord het zelf zegt, het wordt gebruikt om je was zacht en fris te maken. En wanneer ik deze eigenschappen moet linken aan een merk, denk ik meteen aan Robijn. Ik vind Robijn een sterk merk. Vooral de lijn wasverzachters vind ik geslaagd, omdat de mascotte enkel hier wordt gebruikt. Het is niet gemakkelijk om in de wasverzachtersmarkt uniek te zijn, aangezien het zo een homogeen product is. Men moet dus sterk inzetten op imago en emotional benefits, en dat heeft Robijn volgens mij zeer goed gedaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten